FELDA TENGGAROH 2

SELAMAT DATANG

ANDAI ROBOH KOTA MELAKA
PAPAN DI JAWA KAMI DIRIKAN
BUAH PUKUL LIAN PADUKA
SEKALI MARA DIUNDUR JANGAN

Wednesday, 6 April 2011

DALAM KENANGAN









 Gambar tahun 1930. baju hitam kiri pakai cermin mata tu Awang Daik. masa ni umurnya 90 tahun. Baju Hitam tengah tu Pak Teh Mat Yasin. sebelah kanan sekali duduk Pak Husin Gajah. yang lain-lain tak tahu nama. sumber lisan dari arwah Pak Ani. Gambar ni pun simpanan Pak Ani yang diberi kepada Pak Rashid bin Musa.




Gambar tahun 1982. En Shaari bin Sulaiman berdiri no 4 dari sebelah kiri. Barisan tengah Pok, Arwah Cikgu Umar [GURU], Pak Rashid [GURU], Arwah Pak Ali Gajah (Bomba) [GURU], Arwah Ustaz Said[GURU] .Duduk bersila sebelah kiri tu Hafiz Gajah anak Pak Ali. Razak Suratin bersila no 4 dari kiri. Cikgu Amin Abd Rashid hujung sekali bersila sebelah kanan.

17 comments:

Anonymous said...

wahh moyang dan atok sye serta pak cik sye ade lam blog anda...moyang sye husin gajah,atok sye pak ali gajah,pakcik sye hafiz gajah...

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

boleh bertanya....siapa yang mewarisi gelaran gajah selepas saudara hafiz gajah?

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

guru ismail bin husin, anak kepada pak husin gajah iaitu abang kepada pak ali gajah masih ada di kluang. jika ada anak murid beliau bolehlah berkongsi ilmu.

Anonymous said...

sampi hafiz gajah...sbb cucu nye x smpat menuntut nang atok nye...skung sye ingin mencari kembali...

Anonymous said...

untuk makluman.. pak mail adalah adik kepada pak ali.. semua keturunan pak husain gajah boleh mengunakan gelaran gajah... sbb gelaran gajah telah menjadi darah daging semua keturunan kami...

Anonymous said...

gambar2, senjata2 dan pingat2 yg pernah digunakan oleh pak husain gajah masih ada tersimpan rapi... yg paling menarik 2 batang tombak masih utuh walau sedikit di makan usia... 'kanda gajah'

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

skrg pak mail masih mengajar lagi di kluang/kahang,klu ada anak murid beliau boleh kita eratkan silaturahim?

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

boleh tak tuan anonymous perkenalkan diri dengan lebih detail?

Anonymous said...

sy cucu kepada tok husain gajah.. anak kepada anak perempuan tok husain. rumah tok husain gajah masih ada lg. skrg anak perempuan tok husaain yg duduk(mak saudara saya) anak tok hussain skrg hanye tinggal 2 org iaitu mak itam dan pak mail... teringat dgn kehebatan tok husain gajah... pernah tok husain terlangar cina dgn basikal mengakibatkan cina tu maut... yg kedua tok husain demam jd HA hospital nak injek tok husain tapi jarum pulak patah sbb jarum tu x dapat menembusi kulit tok husain.. akhirnye makan penadol je... byk lagi kisah yg hebat tp lucu....-kanda gajah-

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

kanda gajah skrg menetap di mana?

Anonymous said...

sy di mrsg...

Mohd.Fadli (012-5947495) said...

akum.bila boleh jumpa dengan kanda gajah.saya selalu turun kat mersing. klu ada no tel boleh contex saudara kanda gajah.

Anonymous said...

Utk makluman sahabat2 bpm, pak mail anak arwah tok husein gajah sdg sakit akibat strok... Kini beliau berada di mersing di rumah asal tok husein gajah...

Manbelang said...

Arwah Pak Ali gajah (Air Putri) guru saya...Pak Rashid potong limau saya (duduk di Sungai Muka Dua) sekitar 1987-1990 saya tak pasti Pak Rashid masih ada atau tidak...

Anonymous said...

pak rashid masih ada lagi, dah uzur juga.tapi kalau kita tanya pasal buah pukul, sikit-sikit boleh jawab.

Unknown said...

Tok saya memang legend..

amadchik said...

sayee pon ade kaitan juga dngn arwah pak ali gajah

There was an error in this gadget